(2011) a Dél-balatoni Központi Forgalomirányító rendszer szállítása

Terület: ELPULT D55 távvezérlőrendszer, váltófűtés, térvilágítás, utastájékoztatás
Vonalhossz: 150km
A rendszerbe vont vasútállomások száma: 21
Ebből távvezérelt állomás: 15
Projekt futamidő: 2010. május – 2011. október

A projektet a Magyar Államvasutak Zrt. sikeres nyílt közbeszerzési eljárás eredményeképpen ítélte oda a vállaltunknak 2010 tavaszán, melynek finanszírozása a szegedi projektéhez hasonlóan ugyancsak vállalkozó által történt, a szerződött vállalkozási díjat MÁV Zrt. 10 év alatt fizeti ki. Az átadás után életbe lépő szolgáltatási szerződés pedig 5 évre határozta meg rendszertámogatási feladatainkat.

A projekt célja a vonalon üzemelő, időközben korszerűtlenné vált irányítástechnikai rendszer leváltása, s helyére a szegedi rendszer sikereire alapozva Prolan ELPULT rendszer telepítése. A májusban aláírt vállalkozási szerződés a szegedinél jóval rövidebb, 17 hónapos futamidőt írt elő, amely – gyakorlatilag tartalékok nélküli – gondos projekttervezést és szigorú munkaszervezést követelt meg.

A rendszer kiépítése során igyekeztünk figyelembe venni a szegedi rendszer tapasztalatait és a korábbi felhasználói visszajelzéseket. Ezért például már a tervezési szakaszban gondoskodtunk arról, hogy a fonyódi irányítóközpontban vizuálisan is jól áttekinthető legyen a vasútvonal forgalma. ennek érdekében a korábban használt projektorok helyett impozáns, korszerű monitorfalat építettünk fel, amelyen a menetirányítók számára egyetlen rápillantással teljeskörűen és gyorsan áttekinthető a vonal forgalmi helyzete.

A távvezérlő rendszer kiépítésénél – amennyire az lehetséges volt – tekintettel voltunk a nyári megnövekedett utasforgalomra, a helyszíni munkálatok a lehető legkisebb mértékben zavarták azt. A KÖFI rendszerbe bevont vasútállomásokon az állomási utasforgalmi és peronvilágítást is távolról, automatikusan, a vonatforgalomhoz igazodva képes vezérelni a rendszer. Hasonlóképpen távolról vezérelt az áthaladó vagy érkező vonatokról információt adó hangos utastájékoztató rendszer is. Több állomáson is információs oszlopok használatával lehet megtekinteni a menetrendet, kapcsolatba lépni a forgalmi személyzettel. Annak érdekében, hogy télen a váltók alkatrészei közé rakódott hó ne hiúsíthassa meg azok működését (nem lesz állomási személyzet az ilyen helyzetek kezelésére), a projekt szerves részeként a váltók fűtésének automatizálását is meg kellett oldanunk.

A projekt napra pontosan határidőre, minőségi és mennyiségi mutatóit tekintve is az Ügyfél megelégedésére került átadásra.
Az ünnepélyes átadáson Fonyódon a Prolan és a MÁV vezetésén kívül jelen voltak az építésben résztvevő alvállalkozók vezetői, valamint a szakma meghatározó szakemberei.