(2010) GySEV Sopron- Szentgotthárd vonalrekonstrukció Prolan irányítástechnikai megoldásokkal

Terület: AKF és ELPULT távvezérlőrendszerek, FET, váltófűtés, alállomási irányítástechnika
Vonalhossz: 116km
A rendszerbe vont vasútállomások száma: 10
Ebből távvezérelt állomás: 10
Projekt futamidő: 2004 – 2010

A vasútvonal átvétele után az üzemeltető GySEV célul tűzte ki a pálya teljes rekonstrukcióját mind a nyíltvonali, mind az állomási szakaszokon. A sebesség 120 km/h-ra való emelése miatt több helyen vált szükségessé ívkorrekció, átépítés. Ezzel egyidejűleg megújították a biztosítóberendezéseket és a járulékos villamos rendszereket is, a Prolan e területen kapott felkérést a közreműködésre.

Feladatunk ebben a projektben is többrétű volt: a vonalra tervezett elektronikus biztosítóberendezések kezelőfelületeinek szállításán túl mi kaptuk a felsővezetéki energia távvezérlés (FET), valamint a körmendi vontatási alállomás és betápláló fázishatár irányítástechnikai rendszereinek megvalósítását is.

A biztosítóberendezések felülvezérlése a korábbi projektekben jól bevált AKF termékünkkel valósult meg Bük, Körmend és Szentgotthárd állomásokon. A Prolan architektúrának köszönhetően a GySEV KÖFE diszpécsere Sopronban áttekintést kap az új vasútvonal forgalmi állapotáról éppen úgy, ahogyan azt a Győr–Sopron vonal korábban általunk szállított KÖFE rendszerénél megszokhatta.

A felsővezetéki irányítástechnika az állomási kapcsolókerti vezérlőszekrényeken keresztül lehetővé tette a teljes vonalnak a soproni FET központból történő áttekintését, távvezérlését. Érdekesség a szombathelyi vonalbontók rendszerbe integrálása, melyek a társvállalati energiatranszport helyes kapcsolását és elszámolását hivatottak biztosítani. Itt szükséges volt a MÁV felsővezetéki rendszeréhez kapcsolódó, jól meghatározott jogosultsági határokkal rendelkező kölcsönös távkezelési lehetőség kialakítása is.

Az általunk elvégzendő feladatok zöme 2010 őszére-telére esett, s a befejezés előtt erős időnyomás alatt kellett dolgoznunk. Sokszor a társvállalkozókkal szűkösen osztozva a munkaterületen, vagy éppen az esős-hideg időjárással dacolva a terepi munkák idején, mégis határidőre sikerült a rendszert átadnunk.