Az egy mondatban összefoglalható projekt cél:
A magyar vasúti vontatás és személyszállítás szolgáltatási színvonalának emelése, modern irányítástechnikai és számítástechnikai technológiák és eszközök alkalmazásának kidolgozása a vasúti járművek korszerűsítése, felújítása területén – komplex Vonat Felügyeleti Rendszer kifejlesztése.
Tárgyi fejlesztési, szolgáltatás-javítási célokat fogja szolgálni a komplex Vonat Felügyeleti Rendszer, amely célul tűzi maga elé:
A fejlett nyugati vasutak mintájára a vasúti személyszállító járművekre olyan komplex kocsi fedélzeti berendezést célszerű fejleszteni
Az alap
Az MFB rendszer napjainkra beépült a MÁV vasúttársaság mindennapi munkájába. A regionális mozdony-irányítók is ezt a rendszert használják operatív döntéseik meghozatalában, és az utazó közönség is az MFB rendszerből származó információk alapján láthatja az ELVIRA vasúti menetrendi WEB-es szoftverben az esetleges késési információkat.
ELVIRA >
MFB részletes ismertetése >
Az 1500 db MFB berendezés 10-15 évig tervezett üzeme biztos alapot nyújt ahhoz, hogy a kifejlesztendő Kocsi Fedélzeti Berendezések és a már meglévő MFB berendezések egy integrált, együttműködő Vonat Felügyeleti Rendszert alkothassanak.
A tervezett fejlesztés
Az alkalmazott kutatás-fejlesztési projekt tartalma a Prolan Zrt. által folytatott fejlesztési folyamat, amely az előző pontokban kifejtett célokat megvalósítani képes multifunkcionális vasút-irányítási szolgáltatási alaprendszer (VFR) kifejlesztésére irányul. A teljes rendszer három szintre tagolható:
A Fejlesztési projekt e hármas cél elérését tűzi ki, melyek egyrészről szorosan összefüggenek, másrészről egy-egy elemük önállóan is értékesíthető, hasznosítható a vasút modernizációja során.
MFB fejlesztése
Az MFB berendezés moduláris, bővíthető ipari számítógép, mely kiegészíthető egy hangkártyával, így alkalmas a GPS adatai alapján a személykocsikra történő automatikus hangbemondásra.
A mozdony és a kocsik között egy speciális kábel (UIC13) teremt kapcsolatot, amin a hangfrekvenciát át lehet vinni. Mivel a mozdonyok már el vannak látva fedélzeti berendezéssel, ennek felhasználása költség-hatékony megoldás.
A KFB kifejlesztése
A Mozdony Fedélzeti Berendezés sikeres tapasztalatai alapján elsősorban a motorvonatokat és az IC személykocsikat Kocsi Fedélzeti Berendezéssel célszerű ellátni és a vonat valamennyi járművét a meglévő UIC-13 kábel segítségével egy felügyeleti rendszerbe integrálni.
Utastájékoztatás
Műszaki felügyelet
MFB+KFB=VFR
Az integrált Vonat Felügyeleti Rendszer a szerver programokkal válik teljessé.
A feladat a projekt megvalósításában a központi szerver interfészek tervezése, az elektronikus menetrend generálásának (szolgálati menetrend, korlátozások, lassújelek), az adatátviteli protokoll kidolgozásának és a hangos-utastájékoztatás hang-állományainak interfész tervezését és kidolgozását látja el.
A projekt során egy olyan informatikai alapokon működő fejlesztést kívánunk létrehozni, amely a magyar vasúti személyszállítás és vontatási szolgáltatás versenyképességét támogatja a következő szolgáltatások bevezetésével:
Szolgálati menetrendkönyv feladása a mozdonyokon lévő mozdonyfedélzeti berendezésekre